De Reünie
Series/Films

Filmrecensie: De Reunië #verwarrend

Het is inmiddels alweer een week of twee geleden dat ik naar de film ‘De Reünie’ ben geweest. En eigenlijk blijgt het nog steeds een beetje rondspoken. Een vriendinnetje vroeg me mee, ik bekeek de trailer en aan de hand van de trailer was ik eigenlijk heel enthousiast, maar als je van thrillers houdt en de onderstaande trailer bekijkt dan zou je dat wellicht ook zijn:

De film gaat over Sabine Kroese (Thekla Reuten) die na een burn-out terugkeert op haar werk. Na haar terugkeer wordt ze niet meer behandelt zoals voorheen en maakt ze lastig vrienden. Totdat ze de knappe Olaf van Oirschot (Daan Schuurmans) ontmoet, een oud-klasgenoot uit haar jongeren jaren. Al snel krijgt ze gevoelens voor Olaf, gevoelens waar hij op in gaat. Tegelijkertijd krijgt ze een uitnodiging voor een middelbare schoolreüni. Deze uitnodiging en de ontmoeting met Olaf zetten haar aan het denken, haar leven komt in het teken te staan van een gebeurtenis uit haar jeugd: de vermissing van haar hartsvriendin Isabelle. In flarden komen er herinneringen terug uit die tijd. Sabine start een zoektocht naar de waarheid achter de verdwijning van Isabel. Langzaam ontdekt zij het verhaal achter de verdwijning van Isabel.

Eigenlijk ging ik best enthousiast naar de film, oké bij Nederlandse films vind ik het nog altijd maar afwachten maar het verhaal en de trailer spraken mij aan. Het verhaal is trouwens verfilmd naar aanleiding van het boek van Simone van der Vlugt. In ieder geval, ik zat er klaar voor met mijn colaatje en zak M&M’s en werkelijk waar vanaf het begin kan ik de film alleen maar omschrijven als ‘wazig’. Er wordt gesprongen van het heden naar het verleden, wat soms enorm schakelen is. Je moet je aandacht in ieder geval goed bij de film houden om het te volgen. Wellicht is dit anders als je het boek hebt gelezen, maar dat heb ik helaas niet.

Al snel tijdens de film kreeg ik een vermoeden wie er met de verdwijning te maken kon hebben, dit bleek achteraf ook het geval te zijn. Het verassingseffect aan het eind van de film was er voor mij dan ook niet in de zin van wie er mee te maken hebben gehad, maar toch hebben ze gepresteerd om naar mijn idee de laatste 30 seconden van de film nog verwarrender te maken dan de rest. Ik ben eerlijk gezegd nog steeds op zoek naar de clue van het verhaal. Overigens vind ik wel dat Daan Schuurmans een mooi karakter heeft neergezet in de film, af en toe was het psychopatische karakter misschien wat aan de enge kant, het hield naar mijn mening wel de meeste spanning in de film.

Wat vonden jullie van de reünie? Al geweest of nog van plan om te gaan?

Dit artikel heeft 1 reactie

1. Pingback: Filmrecensie: Paper Towns - SoMama