Verhuizen
Persoonlijk

Verhuizen & wat daar allemaal bij komt kijken!

Mochten jullie ons volgen dan heb je ongetwijfeld mee gekregen dat wij gaan verhuizen! Uiteraard moeten wij hier eerst de financiering voor rond krijgen, maar dat lijkt na wat gedoe gewoon te gaan lukken. Tevens moeten we ons eigen huis verkopen, daar wordt aan gewerkt! Maar onlangs begon ik mij druk te maken over de rest. Er komt natuurlijk nogal wat bij kijken. Het regelen van je hypotheek is aardig wat werk, maar daarna houdt het niet op. Wij stelden voor onszelf een checklist op om alles goed te laten verlopen!

Eén maand dubbele lasten

De ideale situatie zou zijn dat wij één maand dubbele lasten dragen om zo te kunnen verbouwen en verhuizen zonder al te veel stress. Dit betekent echt niet alleen een maand lang dubbele hypotheeklasten, maar natuurlijk ook nog een aantal andere zaken! Wat dacht je van bepaalde verzekeringen en bijvoorbeeld gas, water en licht. Er zijn diverse zaken om rekening mee te houden, zeker als je voor een bepaalde tijd twee huizen bezit, maar überhaupt als je gaat verhuizen.

Verzekeringen: woonhuisverzekering, inboedelverzekering, etc.

Bij de aankoop van een nieuwe woning is het van belang dat je deze voor de overdracht verzekerd. Dit kan bij diverse verzekeringsmaatschappijen en je er goed in verdiepen kan vaak geen kwaad. Betaal je een eigen risico, wat is er precies verzekerd en uiteraard wat betaal je ervoor? In het geval dat je dus voor een bepaalde tijd twee huizen in het bezit hebt is het belangrijk dat je voor beide huizen deze verzekering hebt afgesloten. Wij zullen dus voor een maand ook onze woonhuis/inboedelverzekering dubbel moeten betalen. En dit is het eerste punt voor op onze checklist, want dit moet nog worden geregeld!

Water & waterschapsbelastingen

Water in huis is natuurlijk heel handig, dus dit moet geregeld worden. Afhankelijk van de regio waarin je woont kun je zien welk waterbedrijf je moet contacteren. Het doorgeven van een verhuizing is vaak online mogelijk en is bij veel bedrijven pas mogelijk vanaf de dag van de sleuteloverdracht. Zelf zitten wij bij Vitens en verhuizen we naar de overkant van de straat, maar hebben we ook een maand overlap waarbij wij in het oude huis wonen, maar in het nieuwe huis klussen. Uitzoeken hoe dit in zijn werk gaat kan op de checklist worden gezet!

Naast het water heb je te maken met de waterschapsbelastingen, dit wordt geregeld door het GBLT (Gemeente en waterschapsbelastingen). Als je gaat verhuizen hoef je dit niet apart aan GBLT te melden, zij maken namelijk gebruik van de gegevens van de gemeente waarin je woont. Zij worden dus automatisch op de hoogte gesteld van de stand van zaken. Wij zullen dus een aanslag krijgen waarop de dubbele kosten worden verrekend.

Energiemaatschappij oversluiten of overstappen?

Bij het verhuizen kan je je huidige contract meenemen naar je nieuwe woning of je kunt overstappen naar een andere energieleverancier. In ons geval zullen we een maand in beide huizen energie nodig hebben, dus moeten we even uitzoeken hoe we dit het handigste kunnen regelen, die zetten we dus op de checklist. Mocht je enkel verhuizen of voor het eerst te maken krijgen met het zoeken van een energiemaatschappij dan loont het absoluut om hier wat tijd voor uit te trekken en bezig te gaan met energie vergelijken. Zelf stapten wij elk jaar over om weer gebruik te maken van een goede aanbieding, welkomstcadeau en noem het maar op. Het loonde eigenlijk altijd wel. Tegenwoordig zitten wij bij een energieleverancier via het werk van manlief, die absoluut goedkoper zijn dan andere maatschappijen. Maar mocht je nog op zoek moeten, ga dan absoluut even vergelijken, je hebt hier hele handige websites voor die energie vergelijken heel eenvoudig maken en je vaak volledig in het proces begeleiden!

Adreswijziging doorgeven!

Tot slot het stukje adreswijziging, ook niet onbelangrijk. Nu zul je wellicht denken dat doe je toch pas na de verhuizing en dat is grotendeels waar. Maar het is wel ontzettend handig om vast op een rijtje te zetten waar je eigenlijk allemaal je adres moet wijzigen. Als je het eens bij gaat houden is er best wat door te geven namelijk, zo is het  bijvoorbeeld handig om het door te geven op je werk, bij de gemeente, huisarts/tandarts, zorgverzekering, verzekeringsmaatschappijen en vergeet natuurlijk je familie en vrienden niet!

Volgens mij hebben we de belangrijkste zaken nu op onze checklist staan! Hebben jullie nog aanvullingen voor op onze checklist? Wat mogen we absoluut niet vergeten?

— De uitgelichte afbeelding komt van Shutterstock. Dit artikel is tot stand gekomen door middel van een samenwerking. —

Dit artikel heeft 4 reacties

  1. Charlotte

    Pff komt veel bij kijken hè. Hopelijk is jullie huis snel verkocht.

  2. Judith

    Hier ook bezig met wat we allemaal mieten regelen. Wat een gedoe he! Wij moeten alleen overbruggen dus hard op zoek naar tijdelijke woonruimte, maar ook waar laten we tussentijds de post bezorgen enz.. succes!

  3. Nicole Orriëns

    Spannend allemaal zeg! Dubbele lasten lijkt me echt heel akelig. Dat is zo’n enorme hap uit je budget.

  4. Gerda

    Blijft altijd een hoop werk…pfff.. dus veel succes met het verhuizen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Meer in Persoonlijk
Mijn zomerkleding wishlist

Na het zeer warme of zeg maar gerust zeer hete weer van het afgelopen weekend kwam ik tot de ontdekking...

Sluiten